06 januari 2008

Färgläggning...


Fick frågan av Penni hur jag färglagt bakgrunden på mina kort.
På de två översta har jag använt Decoration Chalks Glimmer & Glimmer #2, det är skimrande chalks, som är lite krämigare än vanliga torrchalks.
De gnuggar jag in i papperet med en fingertuta (se bilden) och sedan gör jag snöflingor med vit Soufflé-penna.



Bakgrunden på höstkortet längre ner har jag gjort på liknande sätt, fast med distresser och en speciell gnuggdyna.
Den kommer från Ranger och man skär själv till den och man kan använda den som stämpeldyna om man vill eller till att färglägga med. Jag har monterat mina utskurna bitar på träklossar som jag fick med från Reprint när jag köpte dynan. Var ju på kurs där i våras, och då lärde vi oss denna roliga teknik).
Den är himla smidig, man hämtar färg från distress-dynan och sedan gnuggar man in det i papperet.
Man börjar från "mitten" med ljusare färg och arbetar sig utåt på papperet med mörkare färger.
Det blir ett härligt "levande" resultat.



Här är ännu ett exempel på hur det kan se ut när man gnuggat distress till bakgrund. Här har jag sedan stämplat på distressen med distressdyna.



Här nedan ser du fler kort där jag färglagt bakgrunden med glimmerchalks.







Och till sist visar jag ett kort där jag färglagt helt med torrchalks.
Jag har gnuggat olika färger med fingertutan och blandat in dem med varandra för att få ett riktigt gammaldags utseende. OBS att man stämplar motivet först. Här är det alltså ingen bakgrund jag har färglagt.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bra med tips och trix...!
Usch det kom ett par cm snö i natt - men nu är det 2 plus och regn - slaskigt värre!!!

Hoppas det regnar bort helt - den snön - jag avskyr snö! Får ont i kroppen, blir matt jag bara ser på den.

Fast lite snö är väl iofs käckt för barn... men men

Åza sa...

wow...va fint...nu blev jag ju sugen på att prova det....får nog köpa såna där glitterchalks...hoppas allt är bra med dig??

Anki sa...

Hej! Blog-hoppar lite och hittade till din sida. Jättefint kort - verkligen! Ha en härlig helg! Anki